کوه های رامسر

چهارشنبه 28 آبان 1399
21:26
نیما صائمی

رامسر شامل دو قسمت کوهستانی و پایکوهی است. قسمت کوهستانی بخشی از رشته کوه البرز است و این کوهها دارای پوشش جنگلی، و در اتفاعات بالاتر دارای مراتع می باشد. بخش پایکوهی آن از ابرفت های رود های مختلف پس روی دریای خزر تشکیل شده است. جلگه های این منطقه به دلیل فاصله کم کوه و دریا بسیار محدود است و همین فاصله کوتاه رشته های اصلی البرز با دریای خزر سبب گردید رود ها فرصت جلگه سازی پیدا نکنند.
مهم‌ترین کوه های شهرستان رامسر عبارت‌اند از:

  1. ((کوه سُماموس)) که در گویش محلی آن را ((سُمامُس)) می نامند با ارتفاعی معادل 3620 متر، مرتفع ترین کوه این ناحیه است و در قدیم الایام در محدوده ولایت گریجیان واقع بود. روی این کوه بقعه امامزاده ای هست ک محقق والامقام دکتر منوچهر ستوده آن را مدفن شاه یحیی (کارکیا یحیی جان) از سادات کیایی ملاطی می داند و می نویسد: ((ظاهراً این ((سیه سر)) همان سیه سر ((خرمه دشت)) است که روی کوه سماموس است. در اینجا آستانه قدیمی است که باید گور ((کارکیا یحیی جان)) باشد.)) اما سید ظهیر الدین اشاره ای به کوه سماموس نکرده و در این باره چنین می نویسد: ((... در این اوقات چنان رسانیدند. ک روز 3 شنبه 29 صفر موافق با هفتم مهر ماه قدیم (سنه 884) از تقدیر سبحانی طایر روح پاک حضرت شاه یحیی از قفس جسمانی طیران نموده و بر کنگره (ارجعی الی ربّکِ) بنشست (انا اللّه وانّا الیه راجعون) و مغفور مرحوم را بنا بر وصیت که کرده بود همان‌جا به گرجیان به موضوعی که مشهور و ملقب است به ((سیه سر)) دفن کردند)) رابینو به همین کتاب استناد جسته و می‌نویسد.: شاه یحیی، حاکم تنکابن و برادر سلطان محمود لاهیجانی که در سال 883 هـ وفات یافته است در گرجیان در محلی به نام ((سیاسَر)) مدفون گردید. کوه سماموس به لحاظ ارتفاع زیاد و زیبایی خاص طبیعی که در آن هست، تابستان هر سال مورد بازدید بسیاری از مردم قرار می‌گیرد. سرمای آنجا در گرم ترین ماه تابستان زیاد است و صعود کنندگان به آنجا نگریزند لباس زمستانی با خود داشته باشند. این کوه از جاده ساحلی قابل رؤیت است. رابینو ضمن مشاهده آن از فاصله دور می نویسد: ((من راجع به کوهی به این نام (سماموس) تحقیقاتی کرده ام ولی اطلاعاتی به دست نیامد تا روزی که از کنار دریا در ((رانکو)) سفر می‌کردیم، قله کوهی پوشیده از برف در پشت جنگل در سمت شمالی جاده نمودار شد، از راهنمای خودمان اسم آن کوه را پرسیدم گفت: سومام موز. گفتم: یعنی کوه سومام؟ جواب داد البته. ما در ولایت خودمان کوه را ((موز)) میگوییم)). کوه سماموس دارای رسوبات دریایی (دولپه ای های گوش ماهی) است واین نشان دهنده وجود دریا در دوران قبل از چین خوردگی های منطقه است (دریای تِتیس). راه هایی که منتهی به سماموس از سمت مشرق یا شمال می شود عبارت‌اند از: راه رامسر، لپاسر، سماموس و راه رامسر، جنت رودبار، لپاسر، سماموس و راه جواهر دشت، سماموس.
  2. ((بُزاکوه)) (کوه بُزابُن) با ارتفاعی معادل 3334 متر دامنه این کوه و دشت های اطراف آن، از جمله مراتعی است که دامداران سنتی شهرستان رامسر تابستان ها، احشام خود را برای چرا بدانجا می برند. این کوه زمانی شکارگاه سادات کیایی بود و سید ظهیر الدین از آن به نام ((کوه بُزا)) یاد می‌کند و ضمن شرح سفر سلطان علی میرزا از سخت سر به جورده (جواهرده) و از آنجا به ((جورده وَسکو))‌‌‌ از توابع ((اشکوَر)) و به شکار پرداختن او در این کوه می‌نویسد: ((... روز شنبه نخجیر کوه بُزا واقع شد)).
  3. ((لَپاسر)) واقع در ارتفاعات غرب جواهرده رامسر بوده و ارتفاع آن از سطح دریا 3277 متر است چشمه معروف ((آب سیاه)) در این موضع قرار گرفته است. آب این چشمه برای بیماری سنگ کلیه بسیار نافع می باشد و تا کنون بیماران زیادی با نوشیدن این آب درمان شده و سنگ کلیه شان دفع گردیده است.دلپاسر تفرجگاهی است سر سبز و خرم دارای منظره ای بدیع و دل انگیز که هر ساله در فصل گرما مردم رامسر و اطراف را به سوی خود جلب می کند. در آنجا چادر های زیادی برپا می شود و کسانی که از دور و نزدیک رهسپار آنجا می شوند، چند روزی را در آن به استراحت پرداخته و خستگی را از تنِ گرما زده خود بیرون می کنند. سالیان متمادی است که قهوه خانه ای با چندین اتاقک در آنجا به عنوان استراحتگاه دایر می باشد. این قهوه خانه را مرحوم مشهدی کاظم قاسم نژاد سرایی، ده ها سال قبل دایر کرده بود و اکنون پسرش آقا تقی قاسم نژاد متصدی آن است. اواخر بهار تا پایان مهر ماه این قهوه خانه دایر است. آقای مشهدی تقی نی خوب می نوازد و دقایقی از روز را در همان قهوه خانه به نواختن نی سرگرم می شود.
  4. ((کوه های: دیلمان کوه، خَشچال و شیطان کوه)) واقع در جنوب غربی رامسر با ارتفاعی بالغ بر سه هزار متر. دامنه و دشت های اطراف این کوه ها در بهار و تابستان مراتعی سر سبز و خرم است و مورد استفاده احشام دامداران سنتی قرار می‌گیرد.
  5. ((کوه زَرود)): که در گویش محلی آن را ((زورو)) می نامند، ارتفاع آن پیش از سه هزار متر است و علفچر گوسفندان می باشد، روغن و کره ای از آنجا به دست می آید که بسیار معطّر است.

[ بازدید : 86 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به رامسر است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]