سخت سر

سه شنبه 13 آبان 1399
10:47
نیما صائمی




سخت سر در گذشته نه چندان دور از چندین قریه تشکیل شده بود که هر یک نام جداگانه ای داشتند و مجموع آن هها بلوک سخت سر می نامیدند که بعد ها به دهستان سخت سر شهرت یافت. درباره نامیده شدن این منطقه به سخت سر نظراتی ابراز شده است ک بیان آن ها خالی ازلطف نمی باشد:

  1. مردم این ناحیه نه تنها در برابر جباران و حاکمان ستم پیشه سر اطاعت فرود نمی آوردند ، بلکه از خود سر سختی و مقاومت نشان می دادند. از این رو سر زمینشان را سخت سر نهادند. گویند : بعد از آن هیئت وزیران در شهریور 1314 ش سخت سر را رامسر نامیدند پهلوی اول گفت : مردم سخت سر از خود سر سختی نشان می دادند من آن جا را رام کرده و رامسر نام نهادم اگر این داستان حقیقت داشته باشد نگارنده را به یاد نکته ای می اندازد که بانوی فاضله ای آن را در جوی آکنده از خفقان نوشته است.
  2. محتمل است که ماخوذ از ( سوخته سرا ) باشد بدین معنی ک در قدیم الایام دچار آتش سوزی شد آتش آنجا را با خاک یکسان کرد و این سبب گردید که آن جارا سوخته سرا بنامند . البته هیچ سندی که بیانگر این آتش سوزی باشد دردست نیست و به افسانه بیشتر شباهت دارد.
  3. تنکابن ( که از سخت سر تا نمک آبرود را شامل است) پیش از ورود ( آریان ها ) سرزمین ( مردها ) ( مترادف با مارد، آمارد و مار ) بود و ولایت آنان محل های سخت بود. از طرفی هم ( مرد ) نام یکی از نواحی دهگانه جلگه ای سرزمین دیلم بود ک در همین حوالی قرار داشت . بنا براین سخت سر را نمی توان بی ارتباط با سرزمین مردها دانست و بعید نیست که این منطقه را به همین سبب سخت سر نامیدند.
  4. آن چه که به نظر نگارنده قطعی به نظر می رسد این است که سخت سر ماخوذ از سَختِه سر می باشد سخته ، در گویش محلی رامسری موضعی را گویند که گل آن چسبنده و از نوع گل رس و به صورت نیمه باتلاقی باشد . در چنین زمینی با زحمت می توان رفت و آمد کرد . ( سر) پسوند مکان است . بخشی از اراضی میان نارنج بن و لپاسر ( کوچه شهید تقوایی) به همین نام شهرت داشت می گفتند: عبور و مرور از سَختِ سر دشوار بود و کمتر کسی پیدا می شد که آن جا گذر کند و کفش وی در گل و لای به جا نماند در اسناد خطی متعلق به قرن یازدهم و دوازدهم ، سخت سرآمده است ، بنا بریان می توان گفت مرکز اولیه سخت سر همین حوالی بوده است . ذکر این نکته ضروری است ک سَخته و سُخته به مجاز به معنای مهذب ، پخته و آزموده را گویند و بعید به نظر نمی آید که این منطقه را به خاطر وجود مردان مهذب و آزموده ( سخت سر ) نامیده باشندکه با گذشت ایام و کثرت استعمال به سخت سر مبدل شده باشد.



[ بازدید : 54 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به رامسر است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]